torsdag 28 januari 2010

Min väg till Sydafrika

För att få allting i kronologisk ordning känner jag att jag behöver börja från början. Historien börjar nämligen för några år sedan i samband med min första kontakt med KFUM i Umeå. Då fick jag nämligen höra talas om möjligheter att åka utomlands genom KFUK-KFUM av en mycket trevlig och bestämd Lisa Björkman som talade sig varm om Honduras och möjligheterna att åka iväg.

Några år senare, efter många kurser inom KFUM på olika ämnen (ledarskap, samarbete osv..) åkte jag på inspirationshelg på Vidablick i Jönköping. Där vidgades perspektiven och intresset för att åka iväg ännu mera i takt med att fd. praktikanter berättade om sina upplevelser i andra länder. Praktikantprogrammet öppnade sig framför mina ögon, men jag var då för upptagen med mina studier för att nappa.

Hösten 2009 kom jag till insikten att jag fyllt 30 och att om jag skulle åka så måste det ske nu eftersom praktikantprogrammet riktar sig till de mellan 18-30 år gamla. Jag tog modet till mig och skrev min ansökan och skickade in den tillsammans med ansökningsavgiften på 500 kr!

Två intervjuer senare visade det sig att jag antagits tillsammans med tre andra varav Gustaf (också KFUM Umeå) också antagits. Kul och skrämmande allt i en salig blandning! Jag tackade ja och betalade in nästa avgift på 1500kr och väntade sedan på besked om var jag skulle få åka.

I november fick jag besked om att jag skulle till Sydafrika, Gustaf likaså!

Jag började söka bidrag för den resterande avgiften och förberedde mig för upptaktsdagar i januari i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar