söndag 7 mars 2010

Familjehelg i Sydafrika


Familjehelg i Sydafrika

Palmer, bananträd, cypresser, ekar, lila träd, rosa träd, majsfält och gräs. Efter c.a. en timmes bilkörning från Durban var vi framme vid Dianes och hennes familjs hus. Vi kör in på en ganska stor gård inringad av stängsel och mur, helt inspärrad. Dianes fyra åriga dotter, Robyn kämpar för att öppna grinden så vi kan köra in. Vi möts också av tre hundar i olika storlekar och färger. De vill alla hälsa samtidigt, Nikita som är en stor svart korsning mellan labrador och ngt större, Ford en vallhund och Boo en brun, liten taxliknande men trevlig vovve. Inne i huset möter jag också sonen Adrian 9 år och Dianes man. På samma gård, men en liten bit bort bor Ohma och Ohpa, dvs. farmor och farfar i ett eget litet nybyggt trähus.

Jag får låna Robyns rum, ett litet sött prinsessrum. Allt är rosa och sängen har vitt tyll hängande från taket. Sängkläderna har bilder på slott och prinsessor. På nattduksbordet står ett yttepyttigt rosa akvarium med en stackars guldfisk som simmar runt på minimal yta med rosa sjögräs och rosa akvariegrus.  

Huset är ganska stort och fint. Köket är litet, men de äter nästan alltid utomhus på altanen. I vardagsrummet ryms en soffgrupp och ett litet kontorsutrymme. Robyn och Adrian har varsitt sovrum och Diane och hennes man har ett stort sovrum med egen toalett. Bredvid finns ett stort garage och bredvid det ett inrett lekrum med tv, dator, soffa och leksaker. Alla fönster har galler för att förhindra inbrott och i alla rum sitter larm.

Robyn visar mig runt gården tillsammans med de tre hundarna i släptåg. En stor gräsyta och trädgård, ett litet nybyggt hus med ett litet gym, en studsmatta, en liten pool och så uteplatsen. Adrian och hans kompis som sover över visar mig tricks på studsmattan. Vi äter middag tillsammans ute på altanen och Robyn ber bordsbön. Jag lägger mig ganska tidigt eftersom jag är ganska trött efter dagens händelser.

Jag vaknar tidigt på lördag morgon med en underbar huvudvärk som plågar mig hela dagen trots mängder med dryck, frukost, lunch och middag. Vi åker och shoppar mat och telefonkort på en lokal ”mall”. De köper SIM kortet åt mig på grund av den dumma regeln att man måste kunna visa upp ”proof of residence”.  Jag går och köper glass tillsammans med en lite rastlös fyraåring, känner mig lite som en nanny. Jag och Robyn spenderar mer tid tillsammans på köpcentrat eftersom hon fryser inne på mataffären. Vi kikar in en affär som mest kan liknas vid Galne Gunnar. När allt är handlat, vi kört tillbaka och stuvat in allt i kyl och frys är min huvudvärk ännu värre. Jag slumrar till lite med Robyn framför tv:n innan lunch. Efter lunch drar vi iväg till stranden! Huvudvärken till trots är det riktigt mysigt. Vågorna är enorma och Diane berättar att ibland kan de se delfiner precis bortom där vågorna bryts. Jag spanar men ser inga. Det är över 20 grader i vattnet och vi stannar hela eftermiddagen medan det byggs sandslott och både Adrian och Robyn blir begravda i sand. Väl tillbaka vid huset är huvudvärken verkligen helt absurd och jag känner mig nästan lite illamående. Jag lägger mig på sängen och vilar en stund fram till middagen, äter middag och lägger försiktigt sedan huvudet på kudden igen. Slumrar till och vaknar sent, 00:30 och smyger upp för att göra mig i ordning och krypa i säng.

När jag vaknar på söndag morgon känns det lite bättre i huvudet och jag bestämmer mig för att dricka som en galning för att slippa drabbas av samma sak igen. Hela familjen är redan redo för kyrkan och erbjuder mig lite stressat att följa med. Jag bestämmer mig dock för att stanna kvar och ta det lugnt. Äter frukost i lugn och ro och tar sedan en dusch, mycket trevligt. Jag tar en vänta med kameran runt huset tillsammans med Boo, den minsta hunden och sätter mig sedan med ett glas juice på verandan med min bok. Alla tre hundarna ligger snart kring mina fötter.

Vid halv elva kommer hela familjen hem igen, solen gassar och Robyn simmar i basängen. Det bestäms att Adrian ska ha en pappa-son eftermiddag och de åker iväg för att se bio och spela arkadspel. Vi tre tjejer är kvar hemma, men åker sedan iväg på en ”outing” till en strand vid ett naturreservat en 20 minuter söder ut med bil. Vi traskar på en liten stig genom skogen, fåglarna kvittrar, syrsorna hörs i bakgrunden och söta blommor växer här och var. Vi kommer fram till havet där en flod möter havet och det är fullt med sanddyner. Vågorna är höga, men innanför sanddynerna är det varmt i flodens vatten som blandats med havets salt. Jag gissar på 25 grader i vattnet åtminstone. Det är nästan helt folktomt, bara någon enstaka människa med kastspö som fiskar i floden på andra sidan. Det kryllar av fisk i flodvattnet och vi ser ett helt stim som hoppar sig fram vid vattenytan, magiskt! Robyn över sig på att simma mellan oss i vattnet. Vi äter lunch på sanddynerna och simmar mera. Robyn övar sig på att snorkla och simmar mellan oss igen, riktigt duktig för att vara bara fyra år! Efter några timmar vid stranden, men mest i vattnet traskar vi tillbaka längs stigen med våra skrynkliga tår och fingrar. Mina axlar har trots solkräm blivit lite röda. Vi har precis ätit middag och jag börjar fundera på morgondagen och flyget till Kapstaden, hur blir det när jag kommer dit tro? Det kryper en geckoödla i taket bakom mig och fläkten går för fullt i taket, dags att duscha av allt salt och krypa ner i prinsessängen och sova.

1 kommentar:

  1. Vore sjukt kul om du kunde smussla hem lite skott. Ha ett bananträd i vårat framtida växtrum vore softish :)

    SvaraRadera