fredag 12 mars 2010

Ledarträning med fokus på councelling

Idag fick jag skjuts till YMCA Athlone av Cardo (Riccardo) direkt efter frukost. De har en stor vit minibuss med YMCA tryck på, ”donated from YMCA Netherlands” som jag fick åka i. Melinda var nämligen för stressad över att hinna förbereda sin workshop för att hinna hämta upp mig. Min roll idag blev att hjälpa till och samtidigt själv gå en ledarutbildning som Melinda höll i. Det var väldigt intressant och hade fokus på kunskaper som en kurator har, men som också bra ledare bör ha om de jobbar med barn och ungdomar i jobbiga situationer. Vi var åtta stycken som gick kursen och det var roligt att lära känna nya människor på en lite djupare nivå. Förutom mig så var det volontärer från YMCA Athlone som gick kursen och som hoppades kunna använda vad de lärt sig i sitt arbete på exempelvis Y-Zone i deras efter skolan projekt.
När kursen var klar överraskade Melinda mig med en födelsedagspresent. Ett sött halsband med kvarts? från Sydafrika. Alla deltagare sjöng för mig och jag fick en massa kramar vilket var trevligt!

På kvällen pratade jag med Riddish, en student från Mauritsius. Han är den enda vegetarianen som bor här på hostellet och det orsakar stora problem… för honom. Köket här verkar inte ha någon aning om vad man lagar för mat till en vegetarian. Han får samma slags mat till frukost, lunch och ibland middag. Ibland får han bara en tomat till frukost! Total brist på protein! Han berättade i förrgår hur han hade svimmat på gatan, som tur var hade en snäll bilist ringt ambulans och stannat kvar hos honom. Läkaren berättade att han led av vitaminbrist, antagligen på grund av dålig kost.

Lite senare på kvällen hämtade vi Aubrey på flygplatsen. Han anlände från Durban YMCA för att prata om Youth Justice in Action på en konferens som hålls imorgon. När vi kom tillbaka blev det filmtajm! Jag, Davina, Geraldine och Julia kikade på två filmer tillsammans ända tills klockan var 01:30 och vi stupade isäng, mysigt!

1 kommentar:

  1. Låter som du börjat stabilisera dig där lite? :) Gu va bra! *stolt*

    SvaraRadera