onsdag 3 mars 2010

Sydafrika - utan förseningar, med bagage

Helt utan förseningar och med allt bagage intakt!

Jag och Gustaf är nu framme i Sydafrika, närmare bestämt Pieter-Maritzburg. De transfers vi oroat oss för gick felfritt förbi i både London, Heathrow och Johannesburg.

Resan började i Umeå igår 08:30 när mamma hämtade upp mig och Jonas på Pedagoggränd för transport till flygplatsen. Ett ganska jobbigt hejdå (älskar min Jonas, så det så!) avklarades och jag klev ombord på Norwegian planet till Arlanda. På Arlanda traskade jag till den internationella delen och träffade Lisa och Charlotta påväg till Kenya med samma flyg som vi skulle åka!

Efter incheckningen var avklarad åt vi lite på McDonalds och traskade sedan förbi min andra säkerhetskontroll för dagen, allt väl! Både jag och Gustaf halvslumrade nog mest hela vägen under de två timmarna till London, Heathrow. Väl där blev det lite stressigt trots att vi bara hade oss själva och vårt handbaggage att förflytta. Det tar en stund att gå genom ca. tre km korridor, 3-4 trappor och en slingrande säkerhetskontroll där skorna ska av och på.

Väl förbi gaten åkte vi buss till planet i säkert 10 minuter! Heathrow är stort!

Vi kom ombord på planet och jag kände mig positivt överraskad då vi hade relativt mycket utrymme och alla fick varsin filt, ögonbindel, tandborste, hörlurar och sockar! Vi hade också varsin liten tv vid varje säte. Vi fick god middag (för att vara flygplansmat iaf) och grymt bra service. Jag såg filmen 2012 innan jag försökte sova vid 23-tiden. Sätet var bekvämt att sitta i men jobbigt att sova i och det blev inte många timmars sömn innan vi var framme i Johannesburg drygt 10 timmar senare.

Den enligt vårt resebolag lilla flygplatsen var inte speciellt liten alls. Vi fick visum och hittade våra incheckade väskor som vi själva måste ta genom tullen. Sen blev det förvirrat då det fanns flera olika ställen att släppa av sin resväska på och vi fick krångla lite innan vi hittade rätt. Två enormt trevliga män i tillsynes flygplatskläder tog varsin väska innan vi hann protestera och sen var det bara att hänga på! Vi kom snabbt rätt och väskorna checkades in varpå de hjälpsamma typerna envist ville ha "something for us?"

Säkerhetskontrollen gick smidigt och vi hittade gaten på en gång, skönt! Hittade även en wifi-zone där 30minuter internet gick på 30R, helt okej. Ombordstigningen på flyget var lite skum, dom tog min ena väska och gav mig en lapp, blev lite orolig men fick tillbaka den vid landning som utlovat. Gott mellanmål på flyget dessutom, fruktsallad och joghurt, kaffe och muffin!

Framme i Durban möttes vi av Thys Nell (internationell coordinator) och en annan kille, Gert från Maritzburg YMCA. Vi åkte bil direkt till Pieter-Maritzburg där vi spanade in något som såg ut att vara en kåkstad i utkanten (kallas här för informal settlements) medan vi fick äta lunch på en gigantisk mall som lätt platsat i Stockholm fastän denna nog var bättre bevakad och höll en högre klass.

Thys är enormt trevlig och rolig att prata med. Vi har redan haft många intressanta konversationer om samhällsskillnader och likheter/olikheter mellan våra YMCAs. Jag har överlämnat en t-shirt och nyckelband och gustaf en keps vilket var uppskattat. Vi fick kepsar! :)

Nu har vi alltså fått varsitt rum i helt olika del av deras hostel som består av en samling små hus och jag borde nog vila litegrann med tanke på sömnbristen. Innan dess ska jag dock göra ett försök att köpa ett telefonkort på macken här bredvid som rekommenderats oss.

Vi stannar här i P-M till imorgon em/kväll när vi ska åka tillbaka till Durban där Gustaf ska stanna i tre månader och jag bara över helgen.

1 kommentar:

  1. tack min underbara dotter .Det är riktigt roligt att Du får vara med och uppleva något nytt.Man blir rik av det man gör och stark.Hoppas Du tycker jag givit dig vingar förutom släkthistoria och sund förnuft. ?Leer Som de säger i västerbotten #Var räd dom Dig "

    SvaraRadera