torsdag 11 mars 2010

Kontainrar

Melinda blev sen igen med att hämta upp mig. Den här gången eftersom hon fått i uppdrag att visa runt en representant från World alliance.


De hämtade upp mig och vi åkte till Guguletu för att visa henne den framtida Y-zone som håller på att skapas där. Just nu är det bara tre kontainrar med fönster och dörr som står på området, men Melinda målar upp en ganska tilltalande bild om hur det är tänkt att se ut. Just nu väntar de bara på ännu en kontainer som ska köpas in. Tanken är att skapa en oas för barnen efter skolan och på deras fritid även i folktäta Guguletu. Bredvid KFUMs kontainrar står en liknande formation som redan är klar. Tre kontainrar i en halvcirkel, i mitten har en lekplats konstruerats och det ser riktigt trevligt ut mitt bland alla plåtskjul. Barn i dagisålder springer runt där innanför stängslet som vaktar mot inkräktare och ser till att hålla barnen inne. En dagisfröken leder ett tåg med småttingar och de sjunger en ramsa tillsammans. Tanken är att KFUMs gård ska se liknande ut när alla kontainrar kommit och de kan börja fixa i ordning. Barnen är väldigt nyfikna och kommer springande till stängslet när vi står där och kikar och Melinda berättar hur det är tänkt. De vinkar, ler och verkar allmänt vara ganska glada barn.

Efter att vi lämnat av World allinance representanten köper vi lunch i ett slags snabbköpställe. De säljer alla möjliga konstiga saker, det är bara att peka och beställa vad de ska packa ner. Chickenrolls blandas med något som liknar raggmunkar, stekt bananblandning i raggmunkform åker också ner tillsammans med en triangulär pirogliknande rätt. Vi åker till kontoret och äter där medan jag hjälper Melinda att förbereda inför morgondagens workshop. Komplimangerna haglar! Jag är tydligen den snabbaste någonsin på att kopiera! Melinda hade befarat att det skulle dra över till sent på kvällen, men vi är klara långt innan dess och jag hinner i tid till middagen.

1 kommentar:

  1. "Tanken är att KFUMs gård ska se liknande ut när alla kontainrar kommit och de kan börja fixa i ordning."

    Alltså först tänkte jag shit va sjukt! Vänta på containrar? Varför gjuter de inte bara något enkelt? Cement kostar mindre än gigantisk metallkontainrar. Men sen kom jag och tänka på att på Nydala har vi ju också kontainrar :D

    SvaraRadera